MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Framtidsspaning: Vad hoppas du ska hända 2025?

Fågelsångens Skola ritad av Thomas Sandell, ÅF Sandellsandberg arkitekter AB, Byggentreprenör NCC. Fasadskiva Swisspearl Terra på den runda gymnastikhallen. Foto Johan Eldrot.

Cecilia Nebel

Som nyhetsjournalist och moderator med fokus på samhällsbyggnad söker jag efter det som bygger vårt samhälle starkt, idag och i framtiden. Och så drömmer jag precis som Roger om ett samhällsbyggarevent i Globen.

Vi ställde frågan till partnerföretagen som stöttar Byggframtid.se Swisspearl ser stora möjligheter med AI och digitalisering för arkitekter och byggare. Energirenovering, cirkularitet och återbruk är tre viktiga fokusområden nästa år.

Swisspearl är ett schweiziskt familjeägt företag som förvandlar naturliga råmaterial till nya och hållbara produkter. Bolaget är världsledande inom utveckling av fibercement – ett material som används över hela världen för utformningen av arkitektur och bostäder, både i exteriör och interiör.

Såhär säger Anna Ranow, marknads- och kommunikationschef på Swisspearl Sverige AB, om framtiden:

Vilka har de största utmaningarna varit för er 2024?
– En ryckig och instabil byggmarknad har skapat stora utmaningar för våra kunder, med vikande efterfrågan och stramare budgetar till följd. Flera har tvingats ompröva eller helt ställa in sina projekt. Samtidigt har vi behövt balansera innovation, kvalitet och kostnadsmedvetenhet för att möta kundernas ökade krav på hållbara och anpassningsbara lösningar, i en tuff och konkurrensutsatt bransch.

Vad har ni firat 2024?
– Vi är särskilt stolta över lanseringen av Solar, ett sortiment integrerade solcellslösningar som kombinerar estetik och hållbar energiproduktion. På NordBygg visade vi hur solpanelerna sömlöst monteras sida vid sida med fasad- och takskivor, något som fått ett varmt mottagande av både arkitekter och byggherrar.

– Dessutom har vi firat ett flertal framgångsrika byggprojekt som sätter ny prägel på fasadarkitekturen och inspirerar branschen.

Anna Ranow, marknads- och kommunikationschef på Swisspearl Sverige AB

Vad satsar ni på att stärka/utveckla under 2025?
– Vi fortsätter att öka varumärkeskännedomen och klargöra att Cembrit och Swisspearl gått samman under Swisspearl-varumärket och att vi därmed har en ännu större palett av spännande produkter. Vår styrka som fasadleverantör har redan placerat Swisspearl på en stabil andraplats i arkitekternas medvetande bland fasadskivleverantörer efter vårt tidigare namn Cembrit.

– Under 2025 breddar vi vårt sortiment av funktionella och hållbara produkter med lång livslängd för både fasad och tak. Vi ser stor potential inom taksegmentet, som vi inte marknadsfört så mycket i Sverige, men där vi är starka i Europa. Vi kommer också att lansera nyheter för skräddarsydda fasad- och funktionsskivor samt fortsätta förfina våra klassiska fasadskivor, som exempelvis Patina.

 

Fågelsångens Skola ritad av Thomas Sandell, ÅF Sandellsandberg arkitekter AB, Byggentreprenör NCC. Fasadskiva Swisspearl Terra på den runda gymnastikhallen. Foto Johan Eldrot.

Vilka faktorer i vår omvärld tror ni kommer att påverka 2025?
– Digitalisering och AI: Effektiva, digitala lösningar för arkitekter och byggare blir avgörande för att hålla tempo med marknadens behov. Dessa verktyg kommer att underlätta val av hållbara lösningar och optimera byggprocessen.

– Livslängd och design: Väl utformade och estetiskt tilltalande material vårdas bättre och byts ut mer sällan. Därför tror vi att framtidens byggmaterial främjar god design och ger möjlighet till variation, vilket stärker arkitekternas roll.

Vilken innovation är ni nyfikna på?
– Vi ser med stort intresse på kombinationen av AI och arkitektur i byggprocessen, som kan revolutionera både planering och förvaltning av byggnader. Dessutom är vi nyfikna på nya materialtekniker som ytterligare förbättrar fibercementens hållbarhet och prestanda.

Vad ser ni kommer bli viktigt inom hållbarhetsområdet under 2025?
– Efterfrågan på återbruk, cirkularitet och klimatpositiva material kommer att fortsätta växa, vilket ställer krav på både innovation och tydlig kommunikation. Energirenoveringar kommer att bli högaktuella genom EU:s Green Deal. Här har vi redan flera lyckade referensprojekt med stora energivinster och inspirerande fasadgestaltningar.

Vad vill ni skicka med till kollegerna i branschen?
 – Vi uppmuntrar alla att prioritera hållbarhet och energieffektivitet. Genom att proaktivt anpassa oss till nya regler och teknologier, dela erfarenheter och samarbeta, kan vi tillsammans skapa en mer hållbar byggbransch. Låt oss driva branschen framåt genom innovation, transparens och hållbara lösningar som möter framtidens krav.

Vad vill ni att ByggFramtid.se ska uppnå under 2025?
– Vi hoppas att ByggFramtid.se blir en nytänkande plattform för kunskap och inspiration i byggbranschen, med fokus på hållbarhet och innovation som driver hela industrin framåt.

Läs mer