MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Havreskal blir betong och energi

Redaktionen

Bakom "Redaktionen" döljer sig flera journalister. Vi använder den signaturen främst när vi tvättat pressmeddelanden eller tagit något från andra källor.

Förväntningarna är stora på ett nytt samarbete mellan E.ON och ByggVesta.

Nu gör energibolaget E.ON och fastighetsbolaget ByggVesta en gemensam satsning på förbränning av havreskal. Med enkla anpassningar av förbränningsprocessen skapas en högkvalitativ mikrosilika som ersätter vanlig cement och ger ett lägre koldioxidavtryck vid betongproduktion. Samtidigt ger förbränningsprocessen varmvatten till fjärrvärmekunderna i området.

– Det här är ytterligare ett exempel på att E.ON tillsammans med olika partner testar innovativa och hållbara lösningar som både bidrar till sänkta koldioxidutsläpp inom flera sektorer och till mer återvunnen fjärrvärmeproduktion, säger Anette Blücher, chef E.ON Energiinfrastruktur.

Tester av förbränningen inleds efter sommarens havreskörd. Då havreskal är en restprodukt med låg nyttjandegrad är satsning för framtiden som är viktig för både E.ON och ByggVesta.

– Vi tror att branschöverskridande samarbeten är en förutsättning för att lyckas med klimatomställningen i samhället. Detta är ett gott exempel på hur innovation kan skapa synergieffekter för flera branschersäger Alicia Åhlfeldt, hållbarhetsstrateg ByggVesta.

Cementmängden kan halveras genom inblandning av mikrosilika, från runt 400 kilo till cirka 200 kilo cement per kubikmeter betong. Därmed är det möjligt att kraftigt sänka koldioxidavtrycket. Betongelement gjutna med denna typ av betong, Agri Betong, har redan testats i flera av ByggVestas bostadsprojekt.

Förbränningstesterna inleds i E.ONs värmeanläggning vid COOP centrallager i Upplands-Bro. Målet för parternas samarbete och tester är att om möjligt, i ett senare skede skala upp för en industrialiserad process.


 

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025