
3. Markus Peterson, Svensk Betong
Nu har det kommit ett tillägg till den svenska tillämpningsstandarden SS 137003 som gör det möjligt att använda naturliga puzzolaner, CEM III/B-cement och supersulfatcement i konstruktionsbetong. Då är det inne att vara standardiseringsexpert, speciellt om man varit med i kulisserna för att få fram den.

2. Ludvig Emgård, Spotscale
Nu har betongbranschen fått sin Bill Gates. Han heter Ludvig Emgård och driver företaget Spotscale som med hjälp av drönare och innovativ bildanalys upptäcker sprickor i betong ner till 0,2 millimeter. Sverige är redan för litet.
1. Magnus Ericsson, Pretec
På Betonggalan släppte Pretec sin dunderhit ”Välkommen till vår hemmaplan”. Den är smart, rolig och väldigt bra reklam. Hur de fick segmentansvarige Magnus Ericson att hoppa i takt är en gåta. Men gör man huvudrollen så bra, då toppar man innelistan.
Juryn bestod av Roger Andersson, publisher

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.