
Vad är det här? Var tog ni vägen?
Jag vet att det finns en massa hot som oroar er. Marknader som viker, priser som stiger och andra material som har mutat in hållbarheten bland arkitekter och beställare.
Och så cementkrisen. Jag fattar politiken. Vi får inte verka självsäkra och få det att se ut som om vi tar ett tillstånd i Slite för givet. Det har vi kanske gjort, men aldrig igen. Det här är allvar, det står miljarder på spel.
Men det kommer en dag i morgon också. Betongbranschen ska väl finnas kvar? Vi ska väl vara med 2030? Och 2040? Våra barn ska väl bo i betonghus?
Jag pratade just med en av de mest framträdande personerna i branschen om arbetsmiljö. Är det inte viktigt att det finns ett pris för arbetsmiljö på Betonggalan i höst? Eller kvittar det? Svaret blev att det kvittar.
Jag kontaktade ett av de största företagen i betongbranschen och frågade om vi inte skulle fortsätta med priset för jämställdhet som de sponsrat i många i år. Svaret blev negativt. Jämställdhet står inte högt på agendan i vår bransch, tyvärr.
I flera år har betongbranschen fått sola sig i glansen av Betonggalan och delat ut pris till sina kunder JM, Skanska, NCC, Wingårdhs, Vasakronan… Vi är en framtidsbransch, jämställdhet och arbetsmiljö. Hållbarhet och miljö. Man ska vara stolt att arbeta här.
Och nu då? Var tog ni vägen?

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.