
Måndag 4 april. Dag 4
Idag ska jag till Stockholm och spela in podcast. Jag har startat en pod med kollegan Fredrik Karlsson, chefredaktör på Elinstallatören och VVS-forum, och nu är det dags för andra avsnittet. I första avsnittet tog vi upp Kasper Salinpriset och de nominerade där. Vi nämnde egna favoriter och berättade anekdoter. Med andra ord det klassiska formatet ”två kuliga gubbar som pratar”.
I det här avsnittet ska vi prata fackpress inom samhällsbyggnad. Vi ska recensera kollegor, konkurrenter och kanske driva på det hela så det blir bättre. Lite konstruktiv kritik är alltid bra och vem kan ge den bättre än jag och Fredrik? Nu blir jag väl inte bjuden på Arkitekturgalan och Årets Bygge, men jag får ordna mina egna galor.
Betongvärlden rullar på. Igår gick första nyhetsbrevet ut. Över 2 100 mottagare och öppningsfrekvensen blev 36,5 procent. Det är faktiskt rörande bra. En helg och vi har etablerat oss. Tack till alla som hör av sig och uppmuntrar.
Det är faktiskt väldigt roligt nu, jag vaknar full av energi, full av uppslag och artikelidéer. Jag ser så mycket som kan göras, så lite tid, lite för lite resurser, men sånt har jag aldrig brytt mig om.
I eftermiddag ska jag få ett viktigt telefonsamtal, kanske, kanske blir det ännu ljusare då.
Trevlig måndag!

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.