
Från matbutiken till trappfabriken!
Efter att närmare sju kollegor valde att sluta på den lokala matbutiken för att istället arbeta med betong i den stora Trappfabriken i byn, kunde inte jag heller motstå frestelsen. Där erbjöds dagtidsarbete, lediga helger, fast månadslön och fem veckors semester. För mig fanns det inte så mycket mer att fundera på.
Helt novis om vad yrket faktiskt innebar, stämplade jag in som den andra kvinnliga betongarbetaren i fabriken, som då sysselsatte över 80 personer. Trappfabriken tillverkade trappor till alla möjliga byggnader runt om i landet såsom bostäder, skolor, sjukhus och hotell. Vår dagliga insats i fabriken blev ett bidrag till att göra morgondagens samhällen lite bättre, något som fick mig att känna yrkesstolthet.
Jag fick lära mig att ett gjutet steg inte bara är ett steg, utan en del av en trappa, som är en del av en byggnad, som i sin tur är en del av ett helt samhälle. Alla steg i processen är lika viktiga och ingen klarar sig utan det andra. I den här branschen är ensam inte starkast, utan det blir vi tillsammans.
Liksom betongens hårdhet ligger i mängden cement och fraktionsvariation på ballast, ligger samhällsutvecklingens styrka i en mångfald av mänskliga resurser.
Branschbytet som från början grundade sig i jakten på bättre arbetsvillkor, fick mig få upp ögonen för samhällsbyggnad. Om det inte varit för min tid i trappfabriken, hade jag kanske aldrig intresserat mig för konstruktion och förmodligen inte heller vidareutbildat mig inom samhällsplanering.
Jag fascineras av hur den byggda miljön har förmåga att engagera och beröra. Hur vi formar vår livsmiljö och hur den formar oss.
Mitt namn är Tuva och jag tycker det ska bli väldigt roligt att blogga här på Betongvärlden om just samhällsbyggnad som ämne!

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.