
Betongbruden körde på Skanska i Farsta
I tisdags fick jag ersätta en kollega som skulle till verkstad med sin bil. Han kör till vardags på Skanska i Farsta vilket är den fabrik som jag började och körde på i ungefär sju års tid innan jag bytte. Jag har många fina minnen därifrån och Farstafabriken kommer alltid vara hemma för mig. Så jag såg fram emot att få gästspela där en dag och passade på att baka en kaka att ta med mig.
Minus 16 grader på morgonen men lastbilen startade snällt. Kommer till fabriken där vi får veta att det har blivit en hel del avbokningar på grund av kylan så det verkar dröja innan vi kommer igång. Perfekt att jag hade med kakan för det blev tre timmars väntetid och då var det till min lycka bara tunneljobb kvar.

Generisk bild
Det var längesedan jag körde tunneljobb och nu skulle det bli ett av tunnelbanebyggena som jag inte hade varit ner i på åtminstone ett och ett halvt år, roligt! Efter det lasset blev det lunch och sedan skulle jag få ett lass till bygget av avloppstunneln mellan Åkeshov och Henriksdal med nerfart i Hammarby. Kul, en helt ny tunnel att uppleva tackar jag inte nej till.
Dessvärre blev det något krångel med fabriken så jag fick bege mig till fabriken i Slagsta och lasta istället. Kul det också, för den fabriken saknades på min lista över “fabriker jag har kört på”. Lastning och lossning gick finfint, jag återupplevde gamla minnen när jag spolade bilen utomhus i minus 13 grader innan jag nöjd med dagen åkte hemåt. Väldigt trevligt att vara på återbesök “hemma”.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.