
Gjutasfalt har också en egen branschförening, både i Sverige och internationellt. I Sverige går den under beteckningen GAFS, som står för just Gjutasfaltföreningen i Sverige. GAFS har även en hemsida med mycket nyttig information om produkten som sådan och dess många användningsområden.
Häromdagen var det årsmöte i föreningen med många högaktuella och intressanta presentationer att ta del av. Eftersom jag sitter med i marknadsföringsgruppen inom GAFS så var jag förstås på plats i Göteborg för att också presentera den uppdaterade andra versionen av Gjutasfaltboken som är på gång. Den första versionen kom till 2012 under min tid på CBI. Bidrag från Stiftelsen Richert finansierade då arbetet. Version 2 finansieras av GAFS och blir klar under året.
Övriga intressanta föredrag handlade om:
• Kontrollmetod med porositetssökare HHD, presenterades av Peter Törnvall på Kontrollmetod AB. Utrustningen kan komma väl till pass för att detektera eventuella pinholes i primer/försegling vid de nära förestående provläggningarna i Kungens kurva.
• Triflex tätskiktssystem, presenterades av Jukka Kaikkonen på Bovicon AB. Kanske kommer systemet synas i kommande samverkansprojekt med gjutasfaltbranschen.
• Bitumenbaserat sprutapplicerat tätskiktsmembran (wetsuit), presenterades av Touradj Farahani från Ultimacoating Scandinavia. Ett spännande system med många användningsområden.
Vi fick också en dragning om de EPD:er (deklaration av miljöpåverkan från en produkt/system ur ett livscykelperspektiv) som GAFS nu tagit fram för sina gjutasfaltprodukter (gjutasfalt, asfaltmastix och asfaltspackel).
Före mötet hann jag också med ett besök på World of Volvo med den härliga bilutställningen där.
Lite snopet blev jag tillfälligt instängd i deras nedre parkeringsgarage (finns fyra plan). För gjutasfaltbeläggningen på P-däcken måste jag ju titta på. Räddad och utsläppt i tid så jag hann till GAFS-mötet. Slutet gott allting gott!

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.