
“Att kräva att utföraren har kollektivavtal är det minsta man kan göra”.
I takt med att bostadsbyggandet minskar ser byggfacket Byggnads att rapporterna om oseriösa bolag som riktar in sig på privatpersoner och bostadsrättsföreningar har ökat.
– Att upphandla byggtjänster kräver sin kunskap och den som inte gör några kontroller är lätt byte för oseriösa företag. Nu går vi ut med en riktad informationskampanj för att hjälpa privatpersoner och bostadsrättsföreningar att göra rätt, sägerByggnads förbundsordförande Johan Lindholm.
Byggnads har tagit fram informationsmaterial för utdelning till bostadsrättsföreningar och villaägare som även erbjuds tjänsten Kollektivavtalskollen där det går att kolla upp om ett företag har kollektivavtal med Byggnads.
– Det finns många skickliga företag därute som gör fantastiska jobb. Tyvärr riskerar många bli utkonkurrerade om beställarna bara tittar på lägsta pris. Att kräva att utföraren har kollektivavtal är det minsta man kan göra som beställare eller upphandlare, säger Johan Lindholm.
Byggnads rekommenderar även beställare att begära försäkringsbevis, upprätta skriftliga avtal, kontrollera fakturorna och kolla upp behörigheter för el-, rör- eller våtrumsarbete.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.