
CPU är systemets kärna: den renar och kondenserar den CO₂‑rika gasen från oxyfuel‑processen till livsmedelsklass, vilket öppnar för återanvändning i exempelvis livsmedelsindustrin. Med installationen av CPU:n är de stora byggmomenten avslutade – återstår nu endast mekaniska och elektriska finjusteringar inför planerad driftsättning i sensommar 2025.
Projektet Catch4Climate, som drivs av forskningsbolaget CI4C (bildat 2019 av SCHWENK, Dyckerhoff, Heidelberg Materials och Vicat), syftar till att realisera Europas första fullskaliga oxyfuel‑demonstrationsanläggning för cementproduktion. Projektet omfattar en separat kalkugnslinje med en kapacitet om 450 ton klinker per dag och har en investeringsram om mer än 120 miljoner euro.
Med detta steg är anläggningen på god väg att bli den första i Europa med ren oxyfuel‑teknik för CO₂‑avskiljning i cementindustrin, ett potentiellt viktigt bidrag till klimatneutral produktion och utvecklingen av CO₂ som industribråska i form av exempelvis syntetiska bränslen eller andra CCU‑användningar.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.