MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.

Veidekke spår vändning 2026

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Den största drivkraften för uppgången är bostadssektorn. Ordervolymen för flerbostadshus och småhus ökade med 26 procent under första halvåret 2025, jämfört med samma period året innan. Antalet byggstarter ökar i samtliga större stadsregioner.

Enligt Veidekke är det framför allt kraftiga räntesänkningar som stärker marknaden. Sverige har gått snabbare fram med penningpolitiken än grannländerna, vilket nu avspeglas i ett växande antal projektstarter.

Inom segmentet kommersiella byggnader är utvecklingen mer stillastående. Ordervolymerna steg med bara 2 procent under första halvåret 2025. Industrilokaler och logistikfastigheter, som tidigare var en stark tillväxtmotor, visar fortsatt svaghet efter toppen 2021–2023. Trots detta beskrivs aktivitetsnivån som stabil och relativt hög, sett i ett längre perspektiv.

Antalet byggstarter inom sektorn ökade med 19 procent i början av året, med tyngdpunkt på vårdrelaterade byggnader.

Offentligt byggande växer åter, efter flera svaga år. Antalet byggstarter inom sektorn ökade med 19 procent i början av året, med tyngdpunkt på vårdrelaterade byggnader. Vård- och omsorgsboenden prioriteras nu framför skolor, i takt med att befolkningen åldras och födelsetalen sjunker. Samtidigt är kommunernas investeringsutrymme fortsatt begränsat av inflation, räntekostnader och höga driftskostnader.

Även på infrastruktursidan syns en begynnande vändning. Vägbyggandet väntas ligga kvar på oförändrade nivåer, efter nedjusterade prognoser, bland annat på grund av försenade projekt som Södertörnsleden.

Men järnvägssektorn står inför en betydande uppgång från 2026. I Trafikverkets nya nationella plan (2026–2037) får järnvägen en tydlig prioritet, med större projekt som Östlänken och Norrbotniabanan i fokus. Investeringarna i vägprojekt hålls däremot tillbaka.

Energisektorn är också inne i en expansionsfas.

Ett annat område där aktiviteten växer är vatten- och avloppssektorn. Efter att investeringarna ökat med över 50 procent i volym mellan 2014 och 2024, väntas en fortsatt men något lugnare tillväxt. Bakgrunden är dels ett omfattande förnyelsebehov, dels striktare EU-krav och ökade behov av översvämningsskydd.

Energisektorn är också inne i en expansionsfas. Svenska kraftnät investerar i att förstärka och bygga ut stamnätet för 400 kV, med nya transformatorstationer och regionförbindelser. Tillväxten drivs av ökad efterfrågan på elförsörjning, inte minst kopplat till elektrifiering och serverhallar.

I jämförelse med grannländerna framstår Sverige som något mer konjunkturkänsligt, men med större potential till återhämtning. I Norge väntas marknaden falla med 8 procent i år, medan Danmark klarar sig med en marginell nedgång på 1 procent. I båda dessa länder är återhämtningen mer begränsad och sker från en något mindre djup lågkonjunktur.

Fem viktiga siffror:
–14 %: Svensk byggproduktionsnedgång 2024
+26 %: Ökning av order för bostadsbyggande H1 2025
+19 %: Ökning av offentliga byggstarter i Sverige H1 2025
+7 %: Förväntad svensk tillväxt i byggsektorn 2026
309 miljarder SEK: Föreslagen järnvägsbudget i nationella transportplanen 2026–2037

Läs mer