
Vattenfall har tecknat en avsiktsförklaring med Cemvision om framtida leveranser av den nya cementtypen *Re‑ment*, som i demoskala minskar koldioxidutsläppen med upp till 95 procent jämfört med konventionellt Portlandcement. Tekniken bygger på användning av restmaterial från bland annat gruv- och stålindustri i kombination med eldrivna roterugnar som matas med fossilfri el. Materialet testas nu i Vattenfalls betonglaboratorium i Älvkarleby, där mekanisk hållfasthet, beständighet mot frost, kloridpenetration och karbonatisering undersöks.
Målet är att börja använda cementen i exempelvis fundament för vindkraftverk och prefabricerade betongelement, vilket ska möjliggöra en skalbar minskning av koldioxidutsläppen från byggmaterial i hela energivärdekedjan. Enligt Vattenfall ligger utsläppen från Cemvisions cement redan i dag långt under gränsvärdet på 184 kilo CO₂ per ton cement som gäller för First Movers Coalition – ett internationellt företagsnätverk där Vattenfall ingår och som har som mål att driva marknaden för fossilfria material.
Enligt Per-Erik Thorsell, sektionschef för betong- och materialteknik på Vattenfall R\&D, är verifieringen i Älvkarleby avgörande för att cementen ska kunna användas i skarpa projekt. Samtidigt framhåller Max Larsson von Reybekiel, marknadschef på Cemvision, att en bredare marknadsintroduktion kräver både nya prestandabaserade standarder och ekonomiska styrmedel – inte minst i takt med att fria utsläppsrätter fasas ut.
Enligt Cemvision är cementens klimatpåverkan så låg att den totala kostnadseffekten blir marginell i ett större byggprojekt, med endast ett par procent högre materialkostnad. Vattenfall ser samarbetet som ett sätt att signalera marknadsmognad, påskynda teknikutveckling och skapa efterfrågan hos leverantörer.
Cementen har hittills producerats i liten skala, men företaget räknar med att skala upp produktionen stegvis under de kommande åren. För Vattenfall handlar det om att bygga upp en leverantörskedja som kan möta koncernens framtida behov av låg‑CO₂‑betong i energianläggningar – från vindkraft till elnät.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.