MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow
Geoteknik står för 24 % av klimatpåverkan i nytt höghus – men räknas inte in i Boverkets gränsvärden.

Trots stora utsläpp räknas inte grundläggningen

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Grundläggningen kan stå för upp till en fjärdedel av klimatpåverkan i nybyggda kontorshus. Ändå räknas den inte in i Boverkets gränsvärden för klimatdeklarationer. En ny svensk studie visar att utsläppen från geotekniska arbeten är betydligt större än tidigare antagits – särskilt vid byggande på mjuk lera.

När klimatpåverkan från nya byggnader ska beräknas enligt Boverkets regelverk, räknas inte grundläggningsarbeten som spont, pålning eller markutgrävning in i gränsvärdena. Det betyder att en betydande del av klimatavtrycket från byggskedet hamnar utanför den officiella statistiken. Men enligt en ny vetenskaplig livscykelanalys (LCA) kan just dessa arbeten stå för så mycket som en fjärdedel av utsläppen – särskilt när byggnader uppförs på mjuk lera.

I studien har forskare från Statens geotekniska institut, Swerim och Skanska analyserat geotekniken bakom Nordens högsta kontorshus, Citygate i Göteborg. Totalt beräknas klimatpåverkan från grundläggningsarbetena till 121 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter bruttoarea. Det motsvarar cirka 24 procent av byggskedets totala klimatpåverkan – en andel som inte syns i de kommande svenska gränsvärdena för klimatpåverkan (385 kg CO₂e/m² enligt förslag för kontorshus), eftersom dessa gränser gäller endast byggdelar ovanför isolerskiktet i grunden.

Ytterligare 25 kilometer betongpålar bidrog med 22 procent, medan temporära spontväggar motsvarade cirka 10 procent.

De största utsläppen kom från stålpålar – nio kilometer i total längd – som stod för nästan två tredjedelar av klimatpåverkan från geotekniken. Ytterligare 25 kilometer betongpålar bidrog med 22 procent, medan temporära spontväggar motsvarade cirka 10 procent. Trots att delar som schakt och tillfälliga installationer ofta betraktas som marginella i byggskedet, visade analysen att de tillsammans stod för lika stora utsläpp som hela byggnadens klimatsmarta superstruktur.

Studien genomfördes med hjälp av verkliga projektdata från entreprenören och beräkningar i verktyget SimaPro enligt EU:s Product Environmental Footprint-metod (PEF 3.1). Projektdata inkluderade allt från maskinförbrukning och transporter till exakta mängder stål, betong och diesel.

Forskarna gjorde också känslighetsanalyser där stålet i spont och pålar i stället producerats med 100 procent skrot i elektrisk ljusbågsugn. Då minskade klimatpåverkan från geotekniken med nästan 49 procent.

Medan liknande studier på kontorshus i Danmark, Norge och USA rapporterat utsläpp från grundläggning på 20–30 kg CO₂e/m², visar Citygateprojektet mer än det fyrdubbla.

I en europeisk kontext sticker resultatet ut. Medan liknande studier på kontorshus i Danmark, Norge och USA rapporterat utsläpp från grundläggning på 20–30 kg CO₂e/m², visar Citygateprojektet mer än det fyrdubbla. Skillnaden förklaras delvis av de svåra markförhållandena – byggnaden står på upp till 50 meter djup mjuk lera – men också av att tidigare studier ofta förenklat eller helt uteslutit grundläggningens klimatpåverkan.

Forskarnas slutsats är att geotekniska arbeten måste inkluderas i klimatbedömningar om man vill få en rättvisande bild av byggandets miljöpåverkan. De pekar på att dagens undantag i svenska regler gör att projekt med stor klimatpåverkan från grundläggning kan framstå som mer klimatsmarta än de faktiskt är.

Samtidigt visar studien att det finns stor potential att minska utsläppen, genom både materialval, påldimensionering och återanvändning av spont. Men för att realisera den potentialen krävs att grundläggningen behandlas som en integrerad del av byggprojektets klimatpåverkan – inte som en sidonot.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025