MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Test av bergmassor från Nya tunnelbanan

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Bygget av Nya tunnelbanan har hittills inneburit stora kostnader på grund av strikta restriktioner för hantering av svavelhaltigt berg. Restriktionerna gör att stora mängder bergmassor måste transporteras bort i stället för att användas lokalt, vilket hittills har kostat cirka 600 miljoner kronor, skriver Dagens Infrastruktur.

Nu visar ett test, drivet av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, att krossade bergmassor inte utgör någon risk för negativ miljöpåverkan. Förvaltningen konstaterar att berg från tunnelbyggen i Stockholmsregionen har hanterats cirkulärt i mer än hundra år utan konstaterad miljöpåverkan. Trots detta har nya restriktioner för svavelhalter i berg införts av olika aktörer och tillsynsmyndigheter i länet.

– Det sker utan ny evidens, utan ny kunskap om negativ miljöpåverkan och utan nya riktlinjer från myndigheter. Vi måste köra bort stora mängder bergmassor, med tio gånger högre koldioxidutsläpp och kraftigt ökade kostnader som följd, 600 miljoner kronor hittills, säger förvaltningschef Niklas Bergman, till Dagens Infrastruktur.

För att ta fram rimligare riktlinjer för hantering av svavelhaltigt berg driver Region Stockholm ett storskaligt test med bergmassor från tunnelbaneutbyggnaden. Testet fokuserar på att analysera om det finns risk för försurning eller urlakning av ämnen vid normal hantering av berget. De undersökta bergmassorna, från tunnlar i Högdalen och vid Gullmarsplan, har olika svavelhalter mellan 0,2 och 1,5 procent.

I en testrapport framgår att den övervägande delen av bergmassorna i södra Stockholm har svavelhalter över 0,1 procent, vilket är gränsen enligt gruvindustrins förordning. Om denna förordning tillämpas på entreprenadberg i Stockholm skulle det innebära dyr och resurskrävande hantering.

Under testets två år har bergmassorna utsatts för både naturliga och påskyndade processer. Resultaten visar ingen risk för försurning eller urlakning vid normal hantering.

Delrapporten framhåller att om svavelhaltigt berg hade negativa effekter på miljö och hälsa, borde detta ha blivit tydligt efter över hundra års användning i Stockholm. Så har dock inte varit fallet.

– Nu kan vi vetenskapligt belägga det vi trodde, att det går utmärkt att använda tunnelberg cirkulärt på samma sätt som vi har gjort i Stockholm i mer än 100 år, säger Niklas Bergman.

Testet kommer att pågå i ytterligare två år för att verifiera resultaten och få ytterligare insikter om hur bergmassor kan hanteras på ett cirkulärt och hållbart sätt utan negativ miljöpåverkan. Dessa studier förväntas bidra till att optimera hanteringen av entreprenadberg och skapa nya riktlinjer som kan minska både kostnader och koldioxidutsläpp.

Läs mer