
Den gamla lagerbyggnaden i Nybro från 1970 behövde omfattande upprustning för att klara moderna krav. Förutom tilläggsisolering och förberedelser för solceller skulle takkonstruktionen anpassas till dagens snölastkrav – från 100 kg/m² till 200 kg/m² – samt klara nya installationslaster.
– Enligt prefableverantören fanns liten marginal för extra last på takbalkarna, som dessutom har ett ovanligt utseende med en infästningsskena i underkant. Rivning och utbyte av balkarna hade varit ett omfattande och dyrt ingrepp, säger Simon Dahlberg, vd på Strong Solutions, som stod bakom förstärkningsarbetet.

Lösningen blev i stället att förstärka varje balk med S&P C-Laminate 150/2000 100×1,4 mm kolfiberlaminat, applicerat på båda sidor för att bevara infästningsskenan. I ändarna av balkarna kompletterades detta med kolfiberväv av typen S&P C-Sheet 240. Totalt användes cirka 600 meter kolfiberlaminat och 150 meter kolfiberväv.
– Den här typen av förstärkning är optimal när man vill uppgradera äldre konstruktioner till dagens krav utan att riva och bygga om. Kolfiberlösningen är både lätt, stark och diskret – perfekt för att bevara funktionen och samtidigt framtidssäkra byggnaden, säger Simon Dahlberg.
Tack vare förstärkningen kan ICA i Nybro nu expandera sin verksamhet, samtidigt som man möjliggör installation av solceller – ett viktigt steg i riktning mot en mer hållbar dagligvaruhandel.
– Det här projektet visar hur vi med rätt teknik kan förlänga livslängden på befintliga byggnader och samtidigt uppgradera dem till dagens krav. I stället för att riva och bygga nytt kan vi förstärka det som redan finns, vilket minskar klimatpåverkan avsevärt – utan att kompromissa med säkerhet eller funktion, säger Christoffer Fransson, teknisk säljare och betongingenjör på S&P Reinforcement.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.