
– Vi måste öka produktionen för att möta marknadens behov säger Mathias Ullgren, försäljningschef på Swecem.
Vid Swecems produktionsanläggning i Oxelösund mals masugnsslagg som används som ett alternativt bindemedel. Produkten är baserat på slagg från SSAB:s råjärnsproduktion.
Investeringen görs med bidrag från Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet som ger stöd till fysiska investeringar som minskar utsläppen av växthusgaser. Sedan starten 2015 har Klimatklivet fördelat 19,7 miljarder kronor till över 27 500 investeringar, som på olika sätt bidrar till den gröna omställningen.
– Vi ökar effekten av både huvudmotorn och fläktsystemet. Det är ett omfattande jobb som ska göras, men förberedelserna har pågått hela det här året, så vårt planerade driftstopp räcker för uppgraderingen av fabriken, säger Anders Jäger, produktionschef på Swecem.
När effekten av huvudmotorn ökas från 750 kW till 1 000 kW behöver även strömförsörjningen få ökad kapacitet med transformatorer till strömmatningen från högspänningsnätet.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.