
Genom en livscykelanalys, från råmaterialutvinning till färdigt bygge, har forskarna analyserat en sjuvåningsbostad och funnit att skumbetong kan reducera koldioxidutsläppen avsevärt jämfört med traditionell betong.
Skumbetong innebär förenklat att luftbubblor tillförs betongen genom en skumbildande komponent. Denna teknik resulterar i ett material med reducerad densitet och därmed minskad egenvikt, samtidigt som det bibehåller tillräcklig tryckhållfasthet för byggnadskonstruktioner. Betongens vikt varierar mellan 400 och 1800 kg/m³ beroende på mixning och densitet, vilket kan jämföras med konventionell betong som oftast har en densitet runt 2300 kg/m³. Den reducerade vikten kan minska byggnadens totala belastning och därmed förenkla konstruktionsprocessen.
Studien visar att användningen av skumbetong i skjuv-väggssystem minskar de seismiska krafterna som verkar på byggnaden. I fallstudien från Quito analyserades en sjuvåningsbyggnad och resultaten visar att byggnaden uppfyllde gällande krav för seismisk prestanda. Drifter i X- och Y-riktningarna noterades till 0,002 och 0,003, vilket ligger inom acceptabla gränser.
En av de viktigaste insikterna från studien är att armeringsstålet bidrar mest till byggnadens totala koldioxidutsläpp. Tillverkningen av skumbetong bidrar dock till en avsevärd minskning av de totala CO₂-utsläppen, något som kan bli en viktig faktor i framtida byggprojekt i seismiska regioner.
Totalt sett visar studien att denna betongtyp kan minska byggnaders klimatavtryck och samtidigt ge tillräcklig strukturell styrka. Den lägre vikten bidrar också till att minska belastningen på grund och bärande element, vilket kan leda till kostnadsbesparingar i byggprocessen. Forskarna framhåller dock att ytterligare studier krävs för att fastställa den långsiktiga prestandan hos cellulär betong i olika seismiska miljöer.
En viktig slutsats är att framtida forskningsinsatser bör inkludera detaljerade analyser av materialets nedbrytning över tid samt dess mekaniska egenskaper i varierande jordbävningsscenarier.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.