
Samtidigt genomförs en riktad kvittningsemission där SMA Mineral och Industrifonden kvittar fordringar om totalt 21,5 miljoner kronor. Det totala kapitaltillskottet till SaltX uppgår därmed till cirka 70 miljoner kronor.
Fokus för partnerskapet är att demonstrera SaltX teknik för elektrifierad kalcinering av Portlandcementklinker i en första pilotanläggning. Tekniken bygger på plasmagenererad värme och gör det möjligt att koncentrera koldioxidutsläpp för enklare avskiljning, vilket i förlängningen kan möjliggöra en fossilfri cementproduktion.
Holcim beskriver tekniken som ett möjligt svar på den växande efterfrågan på koldioxidsnål cement och integrerar partnerskapet med SaltX i sin övergripande strategi för att minska klimatpåverkan. Holcim har parallellt satsat på tekniker som elektrokemisk cement via Sublime Systems i USA samt storskalig CCS i sitt Olympusprojekt i Grekland.
SaltX har sedan tidigare etablerat samarbeten med bland andra ABB och thyssenkrupp Polysius, samt fått stöd från Energimyndigheten. Med det nya kapitalet hoppas bolaget kunna gå från test till industrialisering.
Lina Jorheden, vd för SaltX, kommenterar i ett pressmeddelande: “Tillsammans med Holcim tar vi nu nästa steg för att skala och industrialisera vår teknik genom nära tekniskt och kommersiellt samarbete.”
Ram Muthu, ansvarig för Operational Excellence på Holcim, säger i samma pressmeddelande: “Genom detta partnerskap kan vi förbättra vår förmåga att producera nära koldioxidfri cement i stor skala för att möta kundernas efterfrågan.”

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.