Byggbranschen har alltid förändrats, men enligt Marcus Svensson finns det nu möjlighet till en snabbare utveckling än tidigare.
-Vi ser ett skifte där maktbalanser, klimatkrav, ny teknik och ekonomiska förutsättningar samverkar på ett sätt vi inte sett förut, säger han.
Marcus Svensson menar att hållbarhetskrav och ekonomiska incitament driver innovation i branschen.
-När vi verkligen insåg behovet av att sänka energiförbrukningen, hittade vi också lösningarna. När vi på allvar blev tvungna att minska koldioxidutsläppen, satte en hel industri igång med att utveckla nya metoder.
Men han konstaterar också att kostnadseffektivitet alltid varit en utmaning, och att branschen fortfarande har mycket att göra på den fronten.
Den tekniska utvecklingen är en av de största drivkrafterna bakom förändringarna.
-Plötsligt finns realtidsdata och nätverk överallt, vilket gör det möjligt att driva byggprojekt på helt nya sätt:
• Elektrifiering av maskiner och processer leder till CO2-fria basindustrier.
• Autonoma drönare och robotar skapar nya arbetssätt både inom bygg och säkerhet.
• Materialutveckling och återvinning gör att vi kan minska cementanvändningen och spara på naturresurser.
• Prefabricering utvecklas och blir mer accepterat, vilket möjliggör snabbare och mer kostnadseffektivt byggande.
• Nya metoder för spännarmering och lättare konstruktioner minskar materialåtgången och byggtiderna.
-Många av dessa framsteg sker plötsligt, men de har varit möjliga länge. Det handlar om att hitta rätt drivkrafter för att skala upp dem”, säger Marcus Svensson.
En av de stora utmaningarna är den fragmenterade byggbranschen, som påverkas starkt av både kommunala och statliga beslut. ”Många förändringar styrs av kapitalkostnader, men vi kan göra mycket mer för att effektivisera byggandet.”
-Vi måste hitta sätt att korta ledtider och ge städerna incitament att snabbare få fram detaljplaner. ”Varför inte betalning först när planen går igenom kan vara en lösning, säger han.
Marcus Svensson avslutar med att betona vikten av att se byggandets utmaningar som en helhet.
-Kostnadseffektivitet, innovation och hållbarhet är inte separata frågor – de hänger ihop. Genom att lösa en av dem kan vi skapa lösningar för de andra.
Med ny teknik, smartare processer och en vilja att förändra kan byggbranschen stå inför en ny era – där framtidens betongbyggnader är både hållbara och ekonomiskt hållbara.
Men tänker att denna del kan ersättas med ”Vi måste hitta sätt att korta ledtider och ge städerna incitament att snabbare få fram detaljplaner. ”Varför inte betalning först när planen går igenom kan vara en lösning”, säger han.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.