MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

”Rostblödning och spjälkning i betong – orsak och motåtgärder”

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

Skador orsakade av rost kostar miljarder varje år att reparera. Det finns enkla saker att göra som kostar en bråkdel mer initialt – men i ett livslängdsperspektiv måste vi bli bättre på att förvalta vår infrastruktur. På Betonggalan den 13 november bjuder huvudsponsor Pretec in till en speciell föreläsning.

Betong är en fantastisk produkt när man ska bygga saker – stark, billig och pålitlig. Betong är dock inhomogent och den inneboende porositeten hos härdad betong möjliggör för diffusion av gasformiga och vattenhaltiga ämnen som med tiden bryter ner passiviteten hos stålet och initierar korrosion.

När armeringen väl börjat korrodera är den bildade rostens volym 2–10 gånger större än volymen av det järn som förbrukas av korrosionen, vilket leder till bildning och fortplantning av sprickor i betongen.

Hur kommer man då förbi det här?
1. Modifiera betongen
2. Modifiera armeringen
3. Öka täckskiktet

”Men, jag har hört att varmförzinkat och betong inte fungerar bra ihop?”
– Fel, det går mycket bra ihop. Fördelarna är väldigt många vilket jag kommer att prata om.

”Men, det är ju väldigt dyrt..”
– Fel, kostnaden initialt är en bråkdel av vad det kostar att reparera.

Detta och mycket mer kommer Ulf Larsson att prata om under Betonggalan 2025.

Vem är Ulf Larsson?
Ulf har jobbat med varmförzinkning i mer än 25 år. Han har byggt och idrifttagit varmförzinkningsanläggningar i Ryssland, Kina och Europa. Idag jobbar han som utbildare för konstruktörer, föreskrivare och arkitekter inom ytbehandling. Han ansvarar även för Pretecs rostskyddsprogram på företagets tillverkningsenheter.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025