MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Resurseffektiv renovering med återvunnen betong

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

När MHP Arena i Stuttgart renoverades inför UEFA Euro 2024 låg fokus på att modernisera anläggningen och samtidigt minska miljöpåverkan. Genom att återanvända betong från den gamla huvudläktaren och använda klimatoptimerade bindemedel har projektet genomförts med en tydlig resurseffektiv strategi.

Renoveringen omfattade en ombyggnad av huvudläktaren, där den tidigare konstruktionen revs för att ge plats åt en ny. För att minska behovet av nya råmaterial återanvändes betong från den gamla läktaren.

SCHWENK Beton Stuttgart GmbH & Co, som levererade betongen till projektet, använde 23 procent återvunnen ballast i den nya betongen. Ballasten bestod av betongkross i fraktionen 2–16 mm, hämtad från den rivna läktaren. Genom att ersätta naturlig ballast med återvunnet material sparades 5 200 ton naturresurser.

För att ytterligare minska projektets klimatpåverkan användes CEM III/A och flygaska i betongen, vilket resulterade i upp till 40% lägre CO₂-utsläpp jämfört med traditionell Portlandcement (CEM I). Om CEM II/A hade använts som referens hade utsläppen minskat med cirka 30 procent. Valet av cement och återvunnen ballast visar hur materialoptimering kan bidra till att minska klimatpåverkan inom byggsektorn.

MHP Arena är hemmaplan för VfB Stuttgart och har genomgått flera moderniseringar sedan den invigdes 1933. Arenan hette tidigare Mercedes-Benz Arena, men bytte namn till MHP Arena i juli 2023 efter att MHP Management- und IT-Beratung säkrat namnrättigheterna för en tioårsperiod.

Under renoveringen har huvudläktaren byggts om och erbjuder nu 13 808 platser, varav 2 545 är business-platser och 679 är logeplatser. Publikkapaciteten i arenan har därmed ökat till 60 058 åskådare.
I samband med renoveringen har även nya faciliteter tillkommit, bland annat Mercedes-Benz Business Center, som erbjuder moderna konferensutrymmen, och Porsche Tunnel Club, en exklusiv lounge på 360 m² med plats för upp till 200 gäster.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025