
Det är Veidekke Entreprenad som är totalentreprenör och beställare. Projektet omfattar cirka 250 bostadslägenheter, lokaler för vårdcentral och handel samt ett parkeringsgarage. Bygget sker i ett område som tidigare utgjorde delar av Gamla Råsunda, med byggnader från flera epoker och visst kulturhistoriskt värde.
De fyra planerade huskropparna blir sju till åtta våningar höga. Prefableveranserna pågår från februari 2026 till sommaren 2027 och omfattar cirka 50 000 kvadratmeter byggkomponenter. Det inkluderar plattbärlag, massiva väggar, halvsandwichväggar, håldäck samt balkonger, pelare och balkar.
Samtliga stomdelar tillverkas i bolagets så kallade ECO 50-betong.
Leveranserna kommer från Byggelements fabriker i Katrineholm, Hallstahammar och Ucklum.
Samtliga stomdelar tillverkas i bolagets så kallade ECO 50-betong, med reducerad klimatpåverkan. Husen ska dessutom förses med solceller och uppfylla kraven för Miljöbyggnad Silver. Även sopsugsanläggning och skyddsrum byggs in i källarplanet.
Kvarteret Bollen är en del av Solna stads långsiktiga förtätningsstrategi och utveckling av centrala Råsunda. Signalisten, som äger Solnabostäder, har sedan tidigare genomfört flera liknande projekt i området.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.