
Delprojekt överklagas av samtliga anbudsgivare.
Trafikverket avbryter en Västlänkenupphandling uppgående till cirka en miljard kronor efter att samtliga tre anbudande bolag överklagat upphandlingen. Nu måste myndigheten göra om från start, skriver Framtidens Bygg.
Trafikverket upphandlade slutarbetet med sex kilometer långa tågtunneln i Västlänken under förra året. Men tilldelningen av kontraktet, värderat till runt en miljard kronor, överklagades av alla tre anbudsgivarna.
Upphandlingen togs upp i förvaltningsrätten i två omgångar och nu väljer Trafikverket att avbryta upphandlingen, för att börja om på nytt.
– Det är tråkigt att det blev så här, samtliga anbudsgivare har överklagat och det tar tid. Samtidigt så har man full rätt att överpröva en upphandling, säger Lillian Brunbäck, biträdande projektchef för Västlänken på Trafikverket till Göteborgsposten.
Lillian Brunbäck uppger tre huvudskäl till att de nu avbryter. Det första är att de har gått igenom den senaste överprövningen, som OHLA skickat in gällande Infranords bud, och håller med om en del av kritiken. Trafikverkets andra skäl är att en ytterligare överprövning skulle kunna ta flera månader till, vilket kan äventyra deras tidsplan. Det tredje skälet till att Trafikverket nu sätter stopp är att de vill att upphandlingen ska göras med en bra konkurrenssituation, med flera anbud.
– Det finns en rad olika saker som de anför i sin överprövning. Vissa saker håller vi med om och andra saker ser vi att det nog finns saker som är graverande för anbudet, säger Lillian Brunbäck.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.