
“Man får en ansamling av torsk på samma ställe, när de då leker får vi relativt mycket torskfiskägg på en begränsad yta”.
/Lars-Olof Axelsson, Projekt Fjordtorsk till ST-tidningen.
I Stogfjorden, mellan Tjörn och Orust, har företaget Scanfjord en musselodling. Där ska torskarna få ett nytt rev i betong med hjälp av Tjörns sparbanks pengar och kunskap från entreprenören Lars-Olof Axelssons, Projekt Fjordtorsk.
Det skriver ST-tidningen som berättar att det till en början kommer placeras ut tio konstgjorda torsk- och hummerrev. Tjörns sparbank sponsrar hela kostnaden om 200 000 kronor.
– Vi lägger ner rev, och naturen krokar arm. Sedan sköter naturen det här själv. Det blir ett ekosystem som byggs upp på de här strukturerna. De är gjorda i betong och där sätter sig plankton och alger, som då drar till sig strandkrabbor, hummer, fiskar, säger Lars-Olof Axelsson till ST-tidningen.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.