
Plattbärlag Thomagrön har nivå 5 med minst 50 procent lägre klimatpåverkan. Med lanseringen av det nya plattbärlaget utökas företagets redan breda sortiment av klimatförbättrade prefabprodukter.

– Våra nya plattbärlag har minst 50 procent lägre klimatavtryck i förhållande till typiskt värde i Svensk Betongs Vägledning Klimatförbättrad betong, utgåva 2. Nivå 5 finns ännu inte definierad i vägledningen, vilket gör denna produkt särskilt banbrytande, säger affärsområdeschef Per Ekendahl.
Det finns redan en EPD (Environmental Product Declaration) för det nya plattbärlaget, vilket skapar nya möjligheter för beställare och entreprenörer i kommande projekt där det finns tuffa klimatmål.
– Efterfrågan på klimatförbättrad prefab ökar hela tiden. Kunderna är idag mycket mer medvetna om produkternas klimatavtryck. Därför behöver vi ligga steget före och utvecklar redan nu nästa generations klimatförbättrade produkter. Att vi idag kan presentera plattbärlag i en helt ny nivå känns riktigt bra. Våra produkter med tydligt minskat klimatavtryck är en stor konkurrensfördel och en förutsättning för att vinna nya affärer, säger Per Ekendahl.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.