
Thomas Concrete Group förvärvar resterande aktier i det polska betongföretaget Scanbet. Sedan tidigare i våras äger koncernen 84 procent.
– Såväl vi som de tidigare delägarna i Scanbet är överens om att det bästa sättet att driva och utveckla bolaget är att Thomas Concrete Group äger hela verksamheten. Det händer mycket inom betongbranschen just nu, inte minst inom hållbarhetsområdet. Förvärvet skapar förutsättningar för Scanbet att fortsätta vara en stark aktör inför framtiden, säger Hans Karlander, vd och koncernchef på Thomas Concrete Group.
Redan 2021 gick Thomas Concrete Group in som delägare i Scanbet. I våras förvärvade man ytterligare delar och blev majoritetsägare med 84 procent av aktierna.
– Scanbet har länge verkat på den svenska, polska och tyska marknaden och kompletterar vårt erbjudande av prefabricerad betong. Genom Scanbet får vi produktion och försäljning i fler länder även av dessa produkter och kan i framtiden bättre parera en varierande marknadssituation och olika ekonomiska lägen i branschen, säger Hans Karlander.
Scanbet har producerat prefabricerade betongelement i drygt 30 år. När Thomas Concrete Group nu tar över hela verksamheten är det ett bolag med totalt 200 medarbetare och en årsomsättning på 250 miljoner kronor. Förvärvet blev klart den 1 oktober.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.