
Nya betongplattor kräver noggrann planering.
På uppdrag av Swedavia har Svevia startat renoveringen av det nya Sky City-området, även kallas Arlanda torg. Läget intill Sky City, flera hotell och flygledartornet kräver noggrann planering för arbetets utförande och logistik.
– Det som skiljer det här projektet från andra är framför allt att det känns väldigt roligt att få vara en del av den satsning som Swedavia gör på Arlanda, säger Rodrigo Gebrie, entreprenadchef på Svevia.
Projektet präglas av ambitionen att ha en låg klimatpåverkan med krav på val av material, varor, fordon och arbetsmaskiner. Så kallade ekobodar med extra isolering ska minska energianvändningen på arbetsplatsen.
En av projektets utmaningar är anslutning till kontor, hotell och Arlandas flygledartorn och den hänsyn som krävs för alla som behöver passera arbetsplatsen. Bilar, bussar transporter och gående måste alltid kunna ta sig fram.
– För att lösa trafiklogistiken på bästa möjliga sätt har vi kopplat in Svevias specialister på trafikanordningar, berättar Rodrigo Gebrie.
Projektet är värt cirka 8 miljoner kronor och ska vara klart till mitten på oktober.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.