Nya betongplattor kräver noggrann planering.
På uppdrag av Swedavia har Svevia startat renoveringen av det nya Sky City-området, även kallas Arlanda torg. Läget intill Sky City, flera hotell och flygledartornet kräver noggrann planering för arbetets utförande och logistik.
– Det som skiljer det här projektet från andra är framför allt att det känns väldigt roligt att få vara en del av den satsning som Swedavia gör på Arlanda, säger Rodrigo Gebrie, entreprenadchef på Svevia.
Projektet präglas av ambitionen att ha en låg klimatpåverkan med krav på val av material, varor, fordon och arbetsmaskiner. Så kallade ekobodar med extra isolering ska minska energianvändningen på arbetsplatsen.
En av projektets utmaningar är anslutning till kontor, hotell och Arlandas flygledartorn och den hänsyn som krävs för alla som behöver passera arbetsplatsen. Bilar, bussar transporter och gående måste alltid kunna ta sig fram.
– För att lösa trafiklogistiken på bästa möjliga sätt har vi kopplat in Svevias specialister på trafikanordningar, berättar Rodrigo Gebrie.
Projektet är värt cirka 8 miljoner kronor och ska vara klart till mitten på oktober.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.