MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Svensk betongteknologi i Atlantas skyskrapa

Roger Andersson

Roger Andersson

Roger Andersson har varit chefredaktör för Tidskriften Betong mellan 2004-2021. Han har även varit sportjournalist, informationschef, utbildad till undersköterska och lastat väskor på Arlanda. Drömmer om att göra ett samhällsbyggnadsevent i Globen.

I Atlanta, USA, byggs just nu ett drygt 220 meter högt kontors- och bostadskomplex, som kommer bli en av de högsta byggnaderna i Atlanta. Thomas Concrete Group levererar betong till byggnaden, som inte bara ska klara starka vindar utan även seismisk aktivitet.

– Det här är ett utmanande projekt, som har föregåtts av rigorösa hållbarhetstester och produktutveckling. Vi har lärt oss av Karlatornet och andra höga byggnader som vi har levererat till, men det här har ställt ytterligare krav på våra laboratorier i såväl Sverige som USA, säger Hans Karlander, vd och koncernchef för Thomas Concrete Group.

När den 224 meter höga byggnaden i Atlanta står klar, kommer den att innehålla 350 lägenheter och drygt 20 000 kvadratmeter kontor och vara en av de högsta i Atlanta.

Totalt kommer Thomas Concrete Group att ha levererat drygt 60 000 kubikmeter betong till projektet, där bara själva grunden har krävt ca 3 300 kubikmeter.
I koncernens laboratorium har man gjort tester för att få fram en betong med rätt tryckhållfasthet och som klarar stora påfrestningar från naturen. Resultatet blev en hållbar betong där endast 25 procent cement används, vilket resulterar i ett GWP (Global Warming Potential)-värde på fantastiska 181 kg/kubikmeter. I processen har det även varit viktigt att i så stor utsträckning som möjligt använda lokala alternativa bindemedel, som flygaska och slagg, istället för traditionell cement.

Thomas Concretes laboratorium i USA har varit drivande i designarbetet, men även koncernens centrala laboratorium i Sverige har varit involverade i projektet. Lärdomar från andra höga byggnader, som t ex det 246 meter höga Karlatornet i Göteborg, har varit viktiga och såväl det tekniska teamet som ingenjörerna för bygget, har varit delaktiga i utvecklingen av den avancerade betongen.

– Den första gjutningen av grunden var kritisk. Ytan är nästan 1000 kvadratmeter och ungefär 3,5 meter djup. Gjutningen började en fredagskväll och pågick oavbrutet fram till vad som beräknades bli tidig söndag morgon. Arbetet hade planerats under flera månader och var så väl organiserat att vi var klara sex timmar tidigare än beräknat. Under hela tiden upprätthölls en kritisk temperaturtröskel och jag är oerhört stolt över vårt teams gemensamma insats för att säkert och effektivt leverera grunden till denna höga byggnad, säger Chris Nowicki, Commercial Sales på Thomas Concrete i Atlanta.

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025