“Våra gröna håldäck har 19 procent lägre koldioxidutsläpp – lägst i byggbranschen!”
/Strängbetong
Strängbetong är först i Sverige med att tillämpa Svensk Betongs vägledning för klimatförbättrad betong på sina håldäck. Men enligt de själva är de inte bara först, de är också bäst.
Branschorganisationen Svensk Betong har utvecklat ett gemensamt ramverk för klimatförbättrad betong som även inkluderar prefabricerade betongprodukter. Syftet är att skapa en enhetlighet i hur betongprodukternas hållbarhetsprestanda mäts och utvärderas där hänsyn tas till produkternas påverkan i livscykelns samtliga steg.
Nu är Strängbetong först i Sverige med att tillämpa den nya vägledningen för betongprodukten håldäck.
—Att branschen har enats om ett gemensamt ramverk för utvärdering av betongprodukters klimatpåverkan är ett stort och viktigt steg. Detta kommer att göra det enklare för kunderna att ställa olika alternativ mot varandra och fatta mer välgrundade beslut, säger Johan Bergström, affärschef på Strängbetong.
I tidigare vägledning var det endast betongreceptet som specificerades och därmed kunde mätas och jämföras.
— Nu mäter vi alla ingående material i håldäcken. Även armering, och plastpluggarna. Vi har också inkluderat återtag och återbruk av betong när en byggnad rivs. Detta sammantaget ger en betydligt mer verklighetsnära bild av produktens faktiska påverkan, säger Johan Bergström.
Strängbetong har vid sidan av branschens vägledning tagit fram en optimerad miljövarudeklaration specifikt för håldäck. När den sätts i relation till Svensk Betongs nya vägledning visar den att Strängbetongs håldäck ger 19 procent mindre koldioxidutsläpp per ton. Enligt deras beräkningar är det bäst i Sverige.
— Håldäck är vår i särklass största produkt. Varje år säljer vi hundatusentals kvadratmeter håldäck till våra kunder runt om i landet. Att vi nu kan erbjuda håldäck med 19 procent lägre koldioxidavtryck kommer att göra verklig skillnad i termer av minskad koldioxid, säger Johan Bergström.
Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.
Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.
Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.