SaltX beviljas EU-patent för sin systemlösning avseende transportabel koldioxidinfångning och lagring
Metoden innebär att koldioxid fångas in från en utsläppare och binds med hjälp av kalk för att sedan transporteras till en central anläggning där koldioxiden separeras med EAC-tekniken för slutlagring.
Metoden innebär även att den överskottsenergi som skapas vid infångningsprocessen, kan återanvändas i systemet vilket minskar den totala energiåtgången för processen.
-Detta, i kombination med att avskiljningen av koldioxid inte behöver ske vid infångningsplatsen, skapar förutsättningarna för en mycket kostnads- och energieffektiv lösning för slutkunden, säger Carl-Johan Linér, vd på SaltX.
Han fortsätter:
-Patentet öppnar en ny spännande marknad där vår teknik för elektrifiering och CO2-avskiljning har stor potential att kraftigt minska CO2-utsläppen från industrin. Lösningen med avskiljning och lagring av CO2 vid en central anläggning är unik och vi ser ett behov för lösningen på marknaden.
Lösningen innebär att industrier inte behöver ta en stor egen investering för CO2-avskiljning och lagring vilket är ett hinder för ökad utbredning av CO2-infångning inom industrin.
Återbruk av byggmaterial lyfts ofta som en nyckel för att vi ska klara klimatmålen, men vägen till storskalig försäljning är kantad av utmaningar. Nu undrar vi: Hur tar vi oss över hindren?
Åsa "Betongbruden" Karlström har bytt arbetsgivare. Hon saknar sin gamla bil som hon har så många minnen med. Men nu är det framåt som gäller, lite semester till och många lass betong.
Byggbranschen ser en nedgång i arbetsplatsolyckor, visar färsk statistik från Arbetsmiljöverket. Samtidigt ökar arbetssjukdomarna. Branschen uppmanas att hålla i säkerhetsarbetet.