
SaltX beviljas EU-patent för sin systemlösning avseende transportabel koldioxidinfångning och lagring
Metoden innebär att koldioxid fångas in från en utsläppare och binds med hjälp av kalk för att sedan transporteras till en central anläggning där koldioxiden separeras med EAC-tekniken för slutlagring.
Metoden innebär även att den överskottsenergi som skapas vid infångningsprocessen, kan återanvändas i systemet vilket minskar den totala energiåtgången för processen.
-Detta, i kombination med att avskiljningen av koldioxid inte behöver ske vid infångningsplatsen, skapar förutsättningarna för en mycket kostnads- och energieffektiv lösning för slutkunden, säger Carl-Johan Linér, vd på SaltX.
Han fortsätter:
-Patentet öppnar en ny spännande marknad där vår teknik för elektrifiering och CO2-avskiljning har stor potential att kraftigt minska CO2-utsläppen från industrin. Lösningen med avskiljning och lagring av CO2 vid en central anläggning är unik och vi ser ett behov för lösningen på marknaden.
Lösningen innebär att industrier inte behöver ta en stor egen investering för CO2-avskiljning och lagring vilket är ett hinder för ökad utbredning av CO2-infångning inom industrin.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.