Nu får branschen chansen att få den tillbaka.
Många ringer och säger att de saknar Tidskriften Betong. De saknar den fördjupade journalistiken, reportagen, tekniken och artiklarna om arkitektur. De saknar också den tyngd en tidning ger till vår bransch. Saknar du också betongbranschens prisbelönta tidskrift som låg framme hos beställare och arkitekter?
Nu kan vi ändra på det. Betongvärlden har planer på att starta en tidskrift med temat Betong Framtid. En bra papperstidning ligger framme länge, den slängs inte, den bläddras i och den diskuteras. Journalistiken blir välförpackad och får ett längre liv. Den läses av fler, våra egna undersökningar visar att varje exemplar läses av ungefär fyra personer.
Dessutom blir en tidskrift det flaggskepp vår bransch behöver, den som visar att vi kan vara ledande, inte bara inom bygg och konstruktion, utan även inom kommunikation.
Nu letar vi tio företag som vill vara med och bygga flaggskeppet. Tio företag som förbokar helsidor i fyra utgåvor och får tio prenumerationer att dela ut till anställda eller kunder. Tio företag som är med och skriver historia. För vad jag vet har ingen printtidskrift gått i graven och kommit tillbaka. Bara det är en kommunikationsgrej i kolossalformat.
Paketet är kraftigt rabatterat för er som är med från start. Det kostar endast 60 tkr. Betong Framtid kommer komma ut med fyra nummer per år.
Vad händer om det inte blir tio företag? Ja, då missar betongbranschen att bli historisk, cool och en snackis. Det vill väl ingen?
Mejla mig gärna med dina reflektioner och om du vill diskutera ett samarbete.
/Roger Andersson, publisher, Betongvärlden (och kanske Betongvärlden Framtid)
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.