Rishi Sunak om rasrisken i brittiska skolor
Hundratals skolor i lättbetong måste stänga.
Foto: Leon Neal/Getty Images
De senaste dagarna har nyheterna duggat tätt i Storbritannien om elever som inte kan gå till skolan lagom till terminsstart. Skandalen handlar om drygt 150 skolbyggnader som riskerar att rasa då de är byggda med lättbetongen RAAC (Reinforced autoclaved aerated concrete). Materialet användes flitigt i Storbritannien från 1950-talet till mitten av 1990-talet, främst i platta tak, men också i golv och väggar.
Redan 1996 larmade ett tidigare statligt forskningslaboratorium om att tak av lättbetongen, tillverkade före 1980, visade sig ha överdriven sprickbildning och korrosion. Men inte förrän 2018 då ett betongblock föll ner från taket på en skola i började regeringen se över skolor med RAAC, rapporterar BBC. Inspektionerna som slutfördes 2019 konstaterade att 300–400 skolor skulle behöva byggas om varje år på grund av sönderfallande betong. Två år senare meddelade regeringen att man skulle låta bygga om 500 skolor under det kommande decenniet, alltså inte fler än 50 per år.
I ett uttalande som sändes på BBC för ett par dagar sedan försökte Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak tona ner problemet genom att hävda att 95 procent av skolorna inte riskerar att rasa.
Men lika fullt är det mängder av skolbarn och lärare som nu får flytta till temporära lokaler eller undervisas på distans under en period, skriver Göteborgs-Posten. Enligt samma tidning har också det brittiska regeringskansliet bekräftat att man hittat RAAC i 34 andra offentliga byggnader. Minst 24 av dem är sjukhuslokaler som har RAAC i hela eller stora delar av sin konstruktion.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.