Thomas Concrete Group utökar tjänsterna i sin digitala plattform
Med hjälp av applikationen Min Betong® kan Thomas Betongs kunder sedan tidigare följa betongleveranser och ta del av data för betongens specifika hållfasthetsutveckling i realtid. De kan också få prognoser för framtida hållfasthetsutveckling baserade på bland annat historiska mät- och väderdata.
Nu erbjuder bolaget även direkt kommunikation med samarbetspartners genom Thomas Digital Collaboration Platform. Det innebär att processer kan kopplas samman och automatiseras för ett effektivare logistikflöde, förbättrad spårbarhet och med detaljerad miljöinformation för ett minskat klimatavtryck.
– Samarbetet inom branschen är en avgörande framgångsfaktor och genom denna satsning vill vi driva digitaliseringen framåt. Syftet med plattformen är att möjliggöra optimering av resurser och arbetssätt, och att fungera som ett stöd för branschens ökade krav på redovisning av koldioxidavtryck, säger Anna Eliason, affärsutvecklingschef på Thomas Concrete Group.
Plattformen är byggd på moderna molntjänster för att möjliggöra ett optimerat informations- och leveransflöde både externt och internt.
– Ökad digitalisering och transparens i mätbara data är nyckeln för en effektiviserad arbetsprocess, rapportering och minskat klimatavtryck, alltså för ett hållbart samhällsbyggande, avslutar Lennart Björnström, COO, Thomas Concrete Group.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.