
Dyster byggbarometer
Byggbarometern: Tunnare orderböcker under 2023
Byggföretagens medlemsföretag tror på tunnare orderböcker under 2023 års första månader. Hälften av alla företagare tror att orderingången blir sämre under våren än vad den var under andra halvåret 2022. Det visar Byggföretagens senaste Byggbarometer.
Enligt svaren i Byggbarometern tror 50 procent av företagarna att våren 2023 blir sämre än andra halvåret 2022. 35 procent tror att orderingången blir ungefär den samma och 9 procent tror på en ökning.

– Det ser bistert ut i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd, Byggföretagen.
När Byggföretagen i augusti 2020 ställde samma fråga inför hösten så trodde 27 procent av företagarna att hösten 2020 skulle bli sämre än första halvåret samma år. Pessimismen år således större än under Corona-krisen.
– Den här krisen har kommit snabbare än tidigare kriser, säger Mats Åkerlind.
Byggbarometern genomfördes under perioden 22 november till 6 december och besvarades av 520 företagare.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.