Den nuvarande klaffbron invigdes 1937 och har uppnått sin tekniska livslängd. Den nya bron, Nybron, blir en bågbro och är inspirerad av den allra första bron som byggdes i slutet av 1800-talet. Den nya bron har också en vridbar öppningsdel i mitten för att släppa igenom båttrafik. Samtidigt som bron byggs kommer Peab att bygga en tillfällig bro för att lösa den befintliga trafiken.
– Jag är glad för att vi i detta tekniskt avancerade projekt i god samverkan med Härnösands kommun hittat både ekonomiska och hållbara lösningar, samtidigt som den nya bron blir ett lyft för invånarna och de besökande till orten. Med lokala resurser bygger vi samhällsviktig infrastruktur i Härnösand, säger Jörgen Eriksson, regionchef på Peab.
– Vi får en ny och modern bro, inte bara tekniskt utan också utseendemässigt. Den blir ett landmärke som alla som åker på E4:n genom stan kommer att lägga märke till, säger samhällsnämndens ordförande Helena Elfvendal på Härnösands kommun.
Uppdraget är en totalentreprenad i partnering med byggstart i juni 2024. Bron beräknas vara klar att tas i drift i juni 2026.
Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2024.
Master Builders Solutions utökar sitt produktsortiment för betong- och tunnelindustrin till att även omfatta stålfibrer. Samtidigt anställs Per-Anders Johansson, tidigare Bekaert.
Den 1 juli tillträder Ryan Chandley som ny vd för Thomas Concrete Groups dotterbolag i USA. Totalt har företaget 85 betongfabriker i landet och dotterbolaget står för cirka 65 procent av koncernens totala omsättning.
Genom återbruk, klimatsmarta material och digital innovation har Grev Tureplan förvandlats till en förebild i hållbart byggande – och belönats med titeln Årets Bygge 2025.