
Leonhard Schneider har blivit ny vd på Veidekke Prefab
Hej Leonhard Schneider! Du har tidigare haft rollen som platschef på Veidekke Prefab. Vad var det som fick dig att ta steget till att bli vd?
– Jag har varit här på företaget sedan november 2022 för en lång överlämning. När jag anställdes som platschef var det med sikte på att bli vd första januari 2024, det var planerat på det sättet. Innan jag kom hit var jag regionchef på K-Prefab i Mellansverige och slutade där för att jag ville hitta ”en egen låda” att vara vd för. Jag var lite sugen på den utmaningen.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Det här bolaget har tidigare varit en intern leverantör inom Veidekke, vi har alltså haft en produktionsenhet men inte en utvecklad marknadsavdelning. Mitt uppdrag är att skapa en bredare marknad för vår tillverkning och bygga upp den organisation som krävs. Den ska inte längre ska vara beroende av Veidekke internt utan vi ska vara självständiga, det är den huvudutmaningen som jag kan se.
Vad tror du att du kan tillföra företaget som vd?
– Jag har jobbat dels med ekonomi, dels med organisationsutveckling och nära produktion, och är väldigt van vid den här branschen. Vi har redan också tagit ett utvecklingssteg där vi har gått från att endast leverera produkter till att även skapa entreprenader vilket jag har stor erfarenhet av. Såklart har jag också ett kontaktnät från min tid på K-Prefab.
Vilket är det första som du ska göra nu?
– Jag håller på att rekrytera en produktionschef med den kompetens som vi kommer behöva i framtiden. Det är ett viktigt och initialt steg.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.