
Lena Åhl tillbaka i betongbranschen.
Blir ny produktchef på Weber.

Lena Åhl är tillbaka i betongbranschen. När hon slutade som marknadschef på Betongindustri 2018 sa hon ”aldrig mer betong”. Men sen blev det Skanska Region Betong och Svensk Betong och nu Weber efter några år på BoKlok.
-Jag verkar fastna i betongen. Det ska bli kul, jag har erfarenhet från både fabriksbetong och prefab så jag börjar inte från noll. Kunderna är många gånger desamma, men även helt nya kanaler ut på marknaden, säger hon.
Det var i måndags som hon började tjänsten som produktchef betong på Weber, ett av fyra områden som lyder under marknadsutveckling. De andra är fasad, golv samt tät och fog.
-Jag ska driva och utveckla produktportföljen betong, hitta rätt erbjudanden till kunder så att det blir enkelt för dem att välja. Sen blir det mycket fokus på hållbarhet förstås, säger Lena Åhl.
Den första månaden blir det djupdykning i produkterna. Lära sig sortimentet, kunderna och marknaden.
-Men även lära känna kollegorna, säger hon.
Om vi sitter här om ett år vad har hänt då?
-Då har vi fler spännande produkter och flera nya projekt. Det blir fokus på omsättning och lönsamhet, så det har vi ordning på då. Det ska bli väldigt kul.

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.