
BMI Group i Stockholm har lanserat nyheten Aerlox som är en takpanna i lättbetong med låg vikt och minskad mosspåväxt.
– Pannan stoppar mossan på två sätt. Först är den så tät att fukten knappt kan gå in i materialet. Sen har varje panna en utskjutande droppkant nederst, som gör att vattnet inte kan sugas upp snett bakåt mellan pannorna. Det kallas kapillärkraft, förklarar Janne Holopainen, ägare till Briljant Tak & Bygg, och fortsätter:
– Samma fenomen inträffar när du häller snustorr sand på marken, och sandhögen efter några timmar har blivit fuktig inuti.
En annan viktig skillnad mot vanliga takpannor är att Aerloxpannan är mycket lättare. På en vanlig villa skiljer det ett ton vilket innebär mindre belastning på stomme och takstolar, mindre miljöbelastning i transporterna, och bättre ergonomi och arbetsmiljö för takläggarna.
Den nya betongpannan har utvecklats under flera år i ett testcenter i Heusenstamm i Tyskland. Där finns möjligheter att är simulera kraftiga stormar, ösregn, isande kyla och kraftiga belastningar.


Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.