
Butong bygger växtvägg i Oslo
Butong står bakom Europas högsta växtvägg.

Den svenska prefableverantören Butong AB har i dagarna färdigställt 800 kvadratmeter gröna fasader på köpcentret Oslo City. Växtväggen som täcker in det 35 meter höga trapphuset blir den högsta i Europa.
– Det är ju fantastiskt att få vara en del av den gröna omställningen och en så imponerande satsning. Runt 100 000 frön och sticklingar växer nu till sig och gör Oslo till en grönare, lugnare stad, säger Butongs vd och grundare Lars Höglund.
Butong grundar sig på en svensk och patenterad gjutmetod där upp till 80 procent av betongen ersätts med luft, vilket ger ett klimatsmart alternativ med lågt avtryck. Enkelt beskrivet pressas fiberarmerad betong mellan två lager bubbelplast och skapar två sammanverkande nät av betong.
Panelerna används framförallt i levande väggar, både inne och ute, men också som undertak och som akustikpaneler. Materialet är genomsläppligt för ljus, luft, ljud och vatten.
– Vi ser ett ökat intresse för växtväggar från hela Norden, bara de senaste åren har marknaden vuxit enormt. Det är roligt att allt fler ser fördelarna med gröna fasader. Dagvattenhantering är såklart en aspekt, men också bullerdämpning, luftrening och ökad biodiversitet, säger Lars Höglund vidare.
De gröna fasaderna på Oslo City har designats av Katrin Sonntag och Hanne Pollen, TAG-arkitekter, numera Sweco. Byggherre är Norges största fastighetsägare Entra. Terrassen som har byggts av Bergknapp, får en organisk rygg och fri utsikt över Oslo.
Fakta
Växtväggar kallas ibland för vertikala trädgårdar, levande väggar eller gröna väggar. Till väggarnas fördelar räknas att de är avstressande, renar luft, dämpar buller och sänker temperaturen i gaturummet. Bland Butongs kunder märks framför allt större fastighetsägare och offentliga företag. Företaget har också gjort inredning till Dior, en växtvägg till EU-kommissionen och en grön fasad åt kungahuset i Jordanien.

Gryaab AB meddelar att man avbryter sin samverkansentreprenad med NCC i projektet Nya Rya – ett omfattande uppdrag att uppgradera reningsverket för framtida utsläppskrav. Beslutet motiveras med att entreprenadsformen inte ”blivit som förväntat” och att en uppdelning av arbetet i flera kontraktsdelar förväntas ge lägre totalkostnad.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.