MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Fler farthinder fortare med ingjuten Bohusgranit

Redaktionen

Bakom "Redaktionen" döljer sig flera journalister. Vi använder den signaturen främst när vi tvättat pressmeddelanden eller tagit något från andra källor.

Benders presenterar snabbare lösning med konstruktionsmässigt bättre resultat

På bred front lanserar nu Benders prefabricerade betongelement för farthinder och högtrafikerade gatuavsnitt med slityta av ingjuten Bohusgranit. Denna lösning förkortar byggtiden samtidigt som den ökar slitstyrkan avsevärt.

– Vi gjuter helt enkelt in gatsten och kantstenar i flammad granit från våra egna stenbrott i Bohuslän i ett armerat betongelement, säger Fredrik Helgesson som är produktansvarig för Benders infrastruktursortiment. 

Att platsbygga farthinder för hand med smågatsten är mycket tidskrävande med långvariga trafikstörningar – något som nu kan lösas avsevärt snabbare. Konstruktionen blir i princip underhållsfri och eliminerar risken för sättningar och spårbildningar, något som kan uppstå efter att gatsten installerats.

De nya Consett-elementen tillverkas oftast måttanpassade för varje projekt och kan enkelt lyftas på plats i ett stycke med hjälp av de ingjutna lyfthylsorna. Produkten har testats och förfinats i olika sammanhang under flera år och nu är produktionen äntligen i gång i full skala i Benders Uddevallafabrik. 

– Eftersom lasten sprids över hela elementet blir livslängden betydligt bättre, samtidigt som läggningsarbetet förenklas dramatiskt. Vi har engagerat erfarna stenläggare i utvecklingsarbetet och alla är ense om att manuell läggning inte längre är ett gångbart alternativ överallt. Ständigt tätare trafik i våra städer kräver effektivare metoder – varje timma utan avstängning av trafiken är guld värd, säger Fredrik Helgesson. 

För den som är beredd att göra vissa anpassningar på plats finns ett antal standarddimensioner på lager, men i övrigt sker all tillverkning mot kundorder för optimal inpassning. Consettelementen kan förutom till farthinder även med fördel användas som slityta på särskilt högtrafikerade platser, där den släta granitytan även bidrar till minskat buller jämfört med gator med råkilad gatsten.

– Den kortare byggtiden i kombination med den höga slitstyrkan gör Consettelementen till en lönsam affär i alla sammanhang. Consett är en naturlig utveckling av våra Gupp och Vägkuddar som fortfarande är bra alternativ.


Innelistan vecka 8

Läs mer

Arkitektvärlden

Svenska stationsbyggnader vinner i Paris

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Magnus Höij
10-17-2025
Ett ärligt och detaljerat porträtt av livet som betongbilschaufför – betong, precision och stolthet i varje leverans.
Betongvärlden

När AI försöker vara betongbilschaufför – och nästan lyckas

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Betongbruden
10-16-2025
Veidekke förutspår uppgång i svensk byggsektor 2026–2027 efter två år av nedgång. Bostäder, järnväg och VA väntas driva tillväxten.
Betongvärlden

Veidekke spår vändning 2026

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.

Roger Andersson
10-16-2025