
Direkt från Almedalen.
Fastighetsbranschen är väldigt attraktiv för ekonomisk brottslighet. Det hävdar Miia Vuolama, brottsförebyggande specialist på Ekobrottsmyndigheten under ett seminarium i Almedalen arrangerat av Fastighetsägarna.
– Det finns mycket brottslighet eftersom det rör sig om stora summor. Kan röra sig om penningtvätt, man köper fastigheter, undervärderar eller övervärderar, och så säljer man och tvättar pengar. Man köper bostadsrätter och betalar lån och får fram vita medel, säger Miia Vuolama.
Det här gör att priser trissas upp och kriminella grannar flyttar in. Det finns insiderkontakter bland mäklare och banktjänstemän. Man infiltrerar till och med styrelser och tömmer bostadsrättsföreningar på kapital.
-Kriminella behöver lokaler för sin verksamhet och kan använda sig av ideella föreningar som är svåra att kontrollera, säger Miia Vuolama.
Därför ska man som fastighetsägare agera före, det är svårt efteråt. Men vanlig registerkontroll räcker inte, man måste kolla djupare.
-Vi kommer komma med vägledning om uppköp och hur ett företag kan kontrolleras. Men det behövs även skarpare verktyg för att kunna säga upp en hyresgäst som döljer brottslighet. Regelverket behöver uppdateras, säger Miia Vuolama.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.