
Peab startar byggutbildning.
Peab lanserar ett nytt betalt lärlingsprogram bara för kvinnor. Det kallas för Byggåret.

– Vi har en alldeles för låg andel kvinnliga byggnadsarbetare i vår bransch och nivån har stått stilla länge. Vi vill att fler ska få upp ögonen för oss genom att erbjuda ett betalt prova-på-år, säger Stefan Danielsson, affärsområdeschef Bygg på Peab.
När konjunkturen viker visar tidigare erfarenheter att många i större utsträckning är beredda att ställa om och hitta nya karriärmöjligheter. Med Byggåret erbjuder Peab ett betalt lärlingsår för de kvinnor som vill testa något nytt.

– Vi vill ha fler duktiga medarbetare i branschen, då duger det inte att attrahera bara halva befolkningen. Jag är övertygad om att det fortfarande finns en massa fördomar om vad tjejer respektive killar kan och förväntas göra. Detta handlar om hela samhället och den uppfostran vi ger våra barn. Vi tycker att det går för långsamt och vill nu dra vårt strå till stacken för ett mer jämställt samhälle, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef Anläggning på Peab.
När deltagarna avslutar Byggåret har de genomgått sin grundutbildning med både teori och praktik. De kan därefter arbeta som lärlingar under en så kallad kvalificeringsperiod innan de blir färdigutbildade byggnadsarbetare. Byggåret är rikstäckande och kommer att genomföras på följande orter: Kiruna, Skellefteå, Umeå, Sundsvall, Västerås, Stockholm, Örebro, Nyköping, Norrköping, Linköping, Jönköping, Uddevalla, Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö och Helsingborg. Totalt handlar det om drygt 50 lärlingsplatser.
Antagningen till Byggåret öppnar i mitten av februari och pågår till april. Byggåret startar sedan i september 2023. Mer information och pressmaterial finns på www.byggåret.se.
Enligt Peab är endast omkring 5 procent av dem som idag tar examen från byggrelevanta yrkesutbildningar kvinnor. Peab rekryterar omkring 8 procent. Nu satsar man drygt 30 miljoner kronor på lärlingsprogrammet Byggåret.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.