Trafikverket går ut med ny upphandling.
Våren 2022 tilldelades Veidekke kontraktet för Ersmarkstunneln, med ett anbud på 336 525 000 kronor. Spanska Comsa, som var tvåa i upphandlingen, överklagade dock tilldelningen. Falu tingsrätt utredde frågan och kom fram till att upphandlingen inte skulle överprövas.
Under de tre månader som utredningen tog hade Veidekke dragit sig ur och Trafikverket fick återkalla tilldelningen. Några veckor senare fick Comsa officiellt kontraktet, men någon kontraktsskrivning gjordes aldrig, skriver Byggindustrin.
– Efter tilldelningen jobbade vi med administrativa frågor och som en del av det gjordes en ny säkerhetsanalys som landade i en uppdaterad säkerhetsbedömning. Den nya bedömningen innebär att vi öppnar upp för hela marknaden. Det handlar om i vilket land som entreprenören har sitt säte, var personalen kommer ifrån och företagets säkerhetsarbete, säger Erik Storvall, projektledare för Ersmarkstunneln på Trafikverket till Byggindustrin.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.