
Satsar på cement framställt av återvunnen kalk!
Cemvision vill återanvända industriellt avfall som innehåller kalk istället för att bryta jungfrulig kalk Dessutom vill de använda eldrivna ugnar. Redan nu ger Cemvisions material upphov till 20 procents lägre utsläpp än någon annan cement på marknaden, enligt bolaget. Planen är att ta fram ett cement som är både klimatneutralt och återvinningsbart på sikt, rapporterar Dagens Industri.
-Den produkt vi gör i dag är dessutom mer effektiv än traditionell cement, så man kommer ner till 50 procents lägre utsläpp eftersom man kan använda mindre cement för samma jobb. Det är väldigt resurseffektivt, säger grundaren Marcus Olsson till Dagens Industri.
Nu har bolaget rest 25 miljoner kronor i en så kallad ”pre seed”-runda, som leds av Polar Structure och Backing Minds. Även Peabkoncernens bolag Swecem finns med bland investerarna.
-Vi är väldigt nöjda och tacksamma för de vi nu fått med oss, där representeras både finans, logistik, marknad, applikation och fastighetsutveckling. Det är investerare som har ett genuint intresse för att investera i gröna lösningar, säger Marcus Olsson.
Hittills har Cemvision fokuserat på forskning och utveckling av nya produkter liksom att hitta lämpliga samarbetspartners. Med det färska kapitalet ska bolaget satsa på att få organisationen att växa, utveckla infrastruktur och bygga en marknad.
-I nästa steg kommer vi vilja ha hjälp att få ut produkten på marknaden så fort som möjligt, säger Marcus Olsson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.