Thomas Betong gör fullskaletester!
Under det senaste året har Thomas Betong provat ett koncept som bygger på att tillverka betong helt utan cement. Testerna med alternativa bindemedel har genomförts på två västsvenska betongfabriker. Resultatet är en cementfri betong med samma goda egenskaper som traditionell betong, men med ett väsentligt lägre klimatavtryck.
–Enligt den nuvarande standarden kan vi ännu inte använda cementfri betong i bärande konstruktioner. Därför testar vi det i stället i andra sammanhang, som till exempel betongblock. Nästa steg blir att ta fram en klimatmässigt motsvarande lika bra produkt som vi kan erbjuda marknaden, säger Mats Karlsson, produktchef på Thomas Betong.
Thomas Betong har som mål att leverera den första klimatneutrala betongen innan 2030.
– Vi arbetar fokuserat med att utveckla nya betongtyper som bygger på att vi vill ersätta delar av cementet med alternativa bindemedel som slagg och olika typer av askor. Att vi nu har tagit fram ett koncept för helt cementfri betong är ett stort steg framåt i utvecklingen, säger Mats Karlsson.
Den cementfria betongen har lika goda egenskaper som traditionell betong när det gäller konsistens, arbetbarhet och hållfasthetsutveckling. Skillnaden är att klimatpåverkan är avsevärt mycket lägre: endast 0,08 kg CO2 per liter betong.
Kan vi nöja oss med 21 grader hemma – för klimatets skull? HSB Living Lab undersöker hur smart kommunikation kan göra det svala valet till det självklara valet för både plånboken och planeten.
Forskare vid South China University har utvecklat och undersökt en cementlösning, kallad LC³, kalkstens-kalcinerad lera-cement, som kan minska koldioxidutsläpp och energiförbrukning inom cementindustrin.
Den franske arkitekten Laurent Fournier har gjort sig känd för sitt innovativa arbete med naturliga och lokala material som bambu, kalksten och lera. Han har baserat sitt liv och arbete i Kolkata, Indien, där han sedan 1993 utvecklat en arkitekturstil som både hedrar traditionella byggmetoder och möter moderna krav på hållbarhet och komfort.