
Rinner ner på bilar i tunnel.
Åkte du förbi Nacka Forum med bilen i helgen? Då bör du ta en titt på lacken. Det ser ut som smuts, men går inte bort i tvätten. Det är betong, rapporterar SVT.
Ett betongutsläpp från bygget av den Nya tunnelbanan har lämnat skador på bilar som åkt på Värmdöleden, riktning Värmdö, i helgen. Det är först nu när bilägare försökt få bort ”smutsen” i biltvätt som många märkt av att det inte går bort. Och det är omöjligt att få bort själv.
Enligt en drabbad är reparationskostnaderna 150 000 bara för hennes bil.
Tiotusentals fordon kör varje dag på Värmdöleden, väg 222, och antalet inrapporterade skador stiger för varje dag som går. Kostnaderna räknas uppgå till mångmiljonbelopp.
Enligt Region Stockholms hemsida är det Skanska som är de skyldiga.

Hur ser profilen på ditt arkitektkontor ut? Vad särskiljer det från konkurrenterna? Om du har luddiga svar på den frågan är det troligt att även din kund har svårt med samma fråga. Ariella Nisell vill se mer profilerade arkitektbyråer.

Ett bredare uppdrag – och bättre kunskap i ekonomi. Det är nycklar för arkitekten att lyckas med hållbarhetsarbetet. Nu har forskaren Anna-Maria Blixt skrivit en bok som guide för arkitektens arbete.

Swerock investerar i en ny betongfabrik i Sundsvall som ska ersätta två äldre anläggningar på samma område. Fabriken planeras stå klar senhösten 2026 och ska ge dubbelt så hög kapacitet som dagens produktion. Satsningen görs i Birsta, där bolaget redan har betongverksamhet, och blir en av de största och mest moderna betongfabrikerna i regionen, enligt Swerock.