
“Undersökningen är baserad på kvantitativ data från över 20 000 svar.”
Chefer inom bygg- och anläggning är sämst på att informera sina medarbetare i jämförelse med chefer i andra branscher. Detta enligt en ny studie från Brilliant Future, som visar att 7 av 10 medarbetare inom bygg- och anläggning upplever att de inte får tillräckligt med information från sin chef. Och nästan hälften av medarbetarna i branschen upplever att de inte får regelbunden feedback från sin chef.
Undersökningen är baserad på kvantitativ data från över 20 000 svar från medarbetarundersökningar.
– Med hjälp av tydliga instruktioner och genom att prata om möjliga risker i arbetet kan säkerhetsklimatet förbättras för medarbetarna inom bygg- och anläggning. Bristen på kommunikation leder inte bara till allvarliga säkerhetsrisker, det hänger även ihop med andra stora utmaningar som branschen tampas med, till exempel machokultur och jämställdhet, säger Sofie Johansson, affärsutvecklingsansvarig för medarbetarupplevelsen på Brilliant Future.
Hon tycker att branschens ledare måste ta det här på största allvar eftersom förmågan att ge bra feedback och förmedla tydliga förväntningar är två ledaregenskaper som har ett direkt samband med företagets resultat.
– Det här är en affärskritisk utmaning för branschen. Att nå ut med information till medarbetarna är en viktig nyckel för att skapa tydlighet kring arbetsuppgifter och förståelse för hur de påverkar organisationens övergripande mål, säger Sofie Johansson.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.