
Broar kan minska sina klimatutsläpp
Rapport visar på nya konstruktionslösningar som sparar material.

Under lång tid har kostnaden för material till brokonstruktioner varit billigare jämfört med arbetskostnaderna. Det har lett till att konstruktionerna ofta har utförts med enkla geometriska former för att spara arbetstid. Samtidigt har förenklingen lett till en ökad användning av material och därmed också större klimatutsläpp.
2016–2017 genomfördes projektet ”Klimatoptimerat byggande av betongbroar” där infrastrukturens klimatpåverkande utsläpp framgår tillsammans med hur det går att minska utsläppen genom rätt val av geometri och material.
Projektet finansierades av SBUF (Svenska Byggbranschens utvecklingsfond), som nyligen släppte en rapport. Den visar att volymerna betong för de vanligaste brotyperna kan minska och därmed också koldioxidutsläppen med 30 procent. Om dessutom materialet förbättras, så kallad grön betong, kan utsläppen minska ytterligare till 50 procent. Detta samtidigt som funktionskraven uppfylls och produktionen kan hålla en rimlig tid och kostnad.
Enligt SBUF kan rapporten kan direkt användas som underlag för implementering.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.