Hybridbilar ger möjligheter.
Swerock gjuter just nu balkonger åt Balco Group i ett flerfamiljshuset i Växjö, enligt ett inlägg på LinkedIn. Det är möjligt tack vare deras hybriddrivna betongbil.
– Balco Group hade ett önskemål om att kunna gjuta betong inomhus. Då såg vi till att använda vår eldrivna hybridbil som ger en mycket bättre arbetsmiljö. När den går på eldrift så släpper den inte ut några avgaser, dessutom blir det bättre för härdningen när man har ett kontrollerat inomhusklimat. Då kan man kan styra temperaturen och luftfuktigheten, säger Lars Haraldsson, biträdande avdelningschef på Swerock region Syd.
Betongen som användes är klimatförbättrad med 18 procents inblandning av slagg. Samtliga balkonger gjuts inomhus.

Varbergs nya stationshus och Svenska Reseterminaler får pris på Railway Station Awards 2025. Fokus ligger på design, funktion och hållbarhet.

Det pratas ju om AI överallt just nu, så jag tänkte testa något: jag bad ChatGPT beskriva hur en dag i livet som betongbilschaufför ser ut. Resultatet? Förvånansvärt bra – nästan så jag blev imponerad. Den fick till både känslan, stressen och stoltheten i jobbet. Bara en liten detalj missade den (vi tvättar faktiskt inte trumman mellan varje lass). Resten? Spot on. Men lugn bara – Betongbruden skriver fortfarande själv.

Efter ett historiskt svagt 2024, med en nedgång på 14 procent i den svenska byggproduktionen, syns nu tydliga tecken på stabilisering. Det visar Veidekkes färska marknadsrapport för Skandinavien 2025–2027. Företaget spår att nedgången planar ut under 2025, då produktionen minskar med mer modesta 3 procent. Därefter väntas återhämtningen ta fart: tillväxten beräknas till 7 procent under 2026 och 4 procent 2027. Prognoserna är något lägre än de som presenterades i våras, men fortfarande tydligt positiva.