
Satsningen på den nya torrbruksanläggningen i Hässleholm är nu i hamn.
Finja Betong är den första torrbruksproducenten i Norden som har lyckats med skiftet från naturgrus till krossballast i storsäljarna. Tidigare har man skiftat i anläggningen i Strängnäs med nu har man även ställt om i Hässleholm.
Investeringen på över 150 miljoner kronor för de båda fabrikerna innebär inledningsvis en minskad naturgrusanvändning med över 50 procent. Den nya anläggningen möjliggör en ökad produktionskapacitet samt fortsatt vidareutveckling av sortimentet.
Anläggningen i Hässleholm har också optimerats för att dess klimatavtryck ska vara så litet som möjligt. Exempelvis har energiförbrukningen minimerats i alla led för en än mer effektiv uppvärmning och ett bättre energiutnyttjande i produktionsprocessen.
Produkterna kommer att förpackas i plastsäckar som ger en fördubblad hållbarhet och är 100 procent återvinningsbara.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.